NMBS: De trein is altijd een beetje reizen


trein
De diensten van de NMBS even nader bekeken…

Het moet een jaar of 10 geleden zijn…het kunnen er ook 15 zijn. Met mijn zuurverdiende geld trok ik naar het toen al te dure Rock Werchter. Je kon met dat toegangsticket ook GRATIS met de trein heen en terug pendelen tussen je thuisbasis en de festivalweide. Ik had hier niet om gevraagd, maar ik had er wel voor betaald. Er zou gezopen worden dus liet ik me overtuigen de trein (terug) te nemen.

Goed festival dat jaar! Daar gaan we niet over klagen. Tevreden, moe en voldaan trokken we naar de gratis bussen die ons naar het station van Leuven zouden brengen.

Minder tevreden, moe en quasi verbrijzeld stapten we uit de overvolle bus, waarvan er door De Lijn (of misschien was het Schuermans zijn fout) veel te weinig ter beschikking werden gesteld.

Gebeten, geërgerd, giftig, grimmig, kwaad, nijdig, prikkelbaar, verbolgen, woedend, wrevelig werden we toen onze trein een paar uur later (en dat is lang na een festival), zich nog steeds roerloos in het station van Leuven bevond.

Ik heb toen gezworen nooit meer de trein te nemen.

Tot vandaag. De dag waarop mijn wagen mocht genieten van een welverdiend groot onderhoud.

Was me dat weer een tegenvaller!

  • Voor het traject Aarschot / Vilvoorde moest ik een half uur vroeger vertrekken, dit vergeleken met mijn dagelijks file-tripje.
  • Op de trein kreeg ik te horen “er is een vertraging van 10 minuten, zodra meer info”.
  • Iets later “de trein heeft een vertraging van 10 tot 20 minuten, en wordt omgeleid via lijn huppeldepup”. Alsof me dat een ruk kon schelen.
  • Aangekomen in Brussel Noord – mijn overstapplaats – kon ik op zoek naar een nieuwe trein richting Vilvoorde. Is het zo moeilijk om in de trein zelf de dienstregeling electronisch aan te bieden? Zodoende moet je -in alle haast om toch maar de snelste aansluiting te kunnen vinden – je niet een weg moet banen tussen clochards en ander stinkend volk op zoek naar een bord met de nodige info .
  • Om 9u42 kwam ik in Vilvoorde aan. Wie mijn chef kent, kan de doodsangsten waarmee ik op dat ogenblik werd geconfronteerd beter inschatten.

Excuus? Er zou een vrouw op de trein gekropen zijn, en het had een uur geduurd om ze eraf te krijgen. Dit had het treinverkeer ernstig in de war gestuurd. OK, maar… hoe lang kan dat in godsnaam duren? Een ladder tegen een treintoestel plaatsen, naar boven klimmen, ze vastpakken en terug naar beneden komen!

Tenzij er doden mee gepaard gaan kan nieuws over treinen me weinig boeien. Het ongaat me. Vanavond echter, leerde ik via het VRT nieuws dat 15% van de treinen in 2010 te laat aankomen. Een ruwe berekening leert ons dat er van januari 2010 tot vandaag een slordige 10 miljoen mensen ergens te laat waren. Dit behoeft verder geen betoog!

PS. Achteraf was ik tevreden dat mijn trein niet 59 maar 61 minuten vertraging had! Als je trein immers meer dan 60 minuten vertraging oploopt kan je een compensatie aanvragen. Ik heb het document ingevuld en wacht geduldig op antwoord!

Ik laat jullie de afloop nog wel weten!

Zin om ergens te laat aan te komen? Boek hier.
Tot in de file!

Share

3 comments

  1. Ge vergeet wel dat ge altijd ook wel wa lekkere wijfkes op de trein bij u hebt zitten. In de auto zit ge ma alleen.

  2. Vooral het laatste zinneke ‘Tot in de file’ .. slaat de nagel op de kop. Heb zelf onlangs ook een leuke en dure (23 € WTF) uitstap naar Brussel gedaan met de trein, kort samengevat: NOOIT MEER!!

  3. Dus jij hebt doodsangsten voor je baas, maar een vrouw van onder de bovenleiding halen is voor u een fluitje van een cent.Ik raad je niet aan om om beelden te bekijken van mensen die aan de bovenleiding gehangen hebben…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *