het gaat vooruit met een TOMTOM GO730 op de voorruit

tomtom go730Een jaar rijd ik nu rond met zo’n TOMTOM GO730 tegen mijn voorruit geplakt. Buiten hopen speeksel heeft dat ding me zo’n 349 € gekost. Mijn nieuwste hobby bestaat eruit de aangegeven aankomsttijd van de TOMTOM te verslaan. Moeilijker dan vroeger, want hij geeft vrij precies aan wanneer hij verwacht dat je op je bestemming bent. (voordeel 1).

In het begin was ik uiteraard zeer benieuwd naar de functie IQ Routes. Marketingtechnisch (wat een woord) zou dat systeem er voor moeten zorgen dat je een betere route krijgt voorgeschoteld als je bijvoorbeeld ’s morgens naar je werk rijdt en je -moest je de normale weg volgen – je in een structurele file terechtkomt. Structurele files zijn files die er elke dag staan, en waarvoor het ministerie van Mobiliteit al 30 jaar op rij geen oplossing vindt. Anyway, IQ Routes doet dit op basis van massaal veel anonieme gegevens verzameld de voorbije jaren. Dat systeem werkt eigenlijk voor geen meter. (nadeel 1).

Om eigenlijk hetzelfde probleem op te lossen is er de RDS-TMC-ontvanger voor verkeersinfo bij. Die heb ik echter nooit geïnstalleerd omdat uit die ontvanger aan 2 zijden een kabel komt van een meter lang, die je aan je voorruit moet bevestigen. Met ZUIGNAPPEN, juist! No cable shit in my car. (Spijtig).

Ik rijd altijd tot net waar de file begint. Druk dan “vermijd obstructie”. Herhaal dit tot de eindbestemming. (tip 1, als simplistische oplossing voor nadeel 1).

Wat nog fantastisch is aan dit ding: Je zet ‘m op en maximum een minuut later herkent hij je locatie, berekent hij je route en je kan vertrekken. Dat is ooit anders geweest. En meer dan een goede reden om van je oud toestel te upgraden naar nieuwe stuff. Het kan je leven redden. Denk maar aan die laatste keer toen je zat te flippen in Schaarbeek en TOM zijn route maar niet kon vinden! (voordeel 3)
Er zijn nog een hoop toeters en bellen beschikbaar op dit toestel. Je kan ‘m gebruiken als bluetooth carkit, of FM transmitter om je MP3’s op je autoradio af te spelen. Eigenlijk is dit allemaal wel leuk, maar ik zeg altijd. Schoenmaker blijf bij je leest.

De TOMTOM GO730 geeft ook vaak de verkeerde maximum toegelaten snelheid aan. Maar wie maalt daar eigenlijk om. Daarvoor dienen toch de verkeersborden. In dit Apenland staat er voor elk verkeersbord een ander bord “u mag u aan een verkeersbord verwachten”.

Met vaste flitspalen flirt ie ook wel eens regelmatig, bijvoorbeeld als zo’n paaltje in de andere rijrichting staat opgesteld. Mijn advies… niks van aantrekken: gas geven! (potentieel nadeel 2)

Conclusie. Waarvoor een GPS dient, je (zorgeloos en liefst zo snel mogelijk) van punt a naar punt b brengen, is dit supermateriaal. Wil je écht files gaan vermijden, dan moet je op zoek naar systemen met HD Traffic, of Touring Mobilis stuff… Begrijp je de snelheidsborden niet, dan is dit ook niet het perfecte toestel. Maar nogmaals, voor wat ie moet dienen, is dit een fantastisch GPS’je.

Tom Waes

Ah ja, hij is ook nog plat. Veel platter dan die quasi CRT-Tube achtige GPS systemen uit vervlogen tijden. Handig.

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *